Eristeenä lautarakenteisessa talossamme on puru, jota tyhjennysvaiheessa tuntui riittävän ja riittävän ja riittävän. Sitä kuskattiin heppatalleille ja kaatopaikalle. Lapioiden heiluessa löytyi myös ihania aarteita, joita olen tässä joulun molemmin puolin perkkaillut tarkoituksenmukaisempaan käyttöön. Lähipiiri sai joululahjaksi vanhoista mainoksista koottuja tauluja.
Vanhojen sanomalehtien lisäksi eristeeksi oli sullottu kokonaisia ja vuosien saatossa hyvin säilyneitä aikakauslehtiä:
Kaleva, Uusi Suomi, Helsingin Sanomat jne. olivat eristäneet ilmeisen hyvin ja niitä oli kotimme seinien sisuksiin sullottu kohtalaisen paljon. Jopa niin paljon että niiden säilyttäminen kokonaisena tuntuu mahdottomalta tehtävältä. Olen aina ajan salliessa selaillut ne läpi ja leikellyt irti hauskimmat mainokset:
Ainakin löytämissäni 50-luvun sanomalehdissä mainonta on ollut runsasta. Kaikkein hauskin sisältö on eittämättä ollut farmasia-alan mainoksissa, jotka sumeilematta lupaavat parempaa oloa, nuoruutta, elinvoimaa ja suunnilleen ratkaisun kaikkiin ongelmiin. Tupakka- ja alkoholituotteiden mainoksiakin löytyi paljon ja etenkin savukkeita on mainostettu suuresti ja näyttävästi - kohderyhmänä hienot herrat. Naisille suunnattu mainonta on koskenut kaudenhoitotuotteita - etenkin deodorantteja - kodinhoitoa helpottavia laitteita, vaatteita ja erilaisia elintarvikkeita.
Lapsillekin on tähän taloon tilattu omaa lehteä ja pankkikin näkyy jakaneen joitain lasten julkaisuja. Nämä hellyyttävät ja kauniit lehdet aion kehystää neidin huoneen seinälle jahka yläkerran sisustaminen jossain vaiheessa on siinä pisteessä.
Ylemmän kuvan tunnelma on valloittavan kotoisa, alapuolen kansikuvassa viehätti kaunis väri, joka tuo lämpöä sisustukseen silloinkin kun villiinnyn viileistä väreistä.
DIY on tällä hetkellä sitä jotain. Termi kaikkien trenditietoisten huulilla. Luultavasti se kulutetaan loppuun parin seuraavan kuukauden aikana ja samaa asiaa huudatetaan pian jossain muussa muodossa. Do it yourself - on osattu markkinapuheessa jo 50-luvulla. Hieman nyki suupieliä ylöspäin tämä seuraava mainos:
Tämä tässä yläpuolle, hyvät lukijani, on kortonkilajitelma. Voin kertoa ettei aivan joka marketissa tule vastaan tuollaista valikoimaan eri pintakuvioinneissa!
Kodin sisustamisen hyvän maun rajat nämä tuotteet ehdottomasti ylittävät, mutta toisaalta ne erikoisuudessaan ovat kyllä säilyttämisen arvoiset - ja huomaatkaa käyttämättömät ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Ennen julkaisua viesti tarkistetaan mahdollisten roskapostien varalta =)