keskiviikko 28. lokakuuta 2015
Huono asiakaspalvelu pilaa päivän
Vedän helposti herneen nenään saadessani huonoa palvelua liikkeissä, ravintoloissa, jopa lapseni päiväkodilla. Olen vaativa asiakas enkä häpeä myöntää sitä. Kulutan rahaa eli kannatan jonkun toisen yrityistoimintaa ja odotan saavani asiallista ja hyvää kohtelua. Tervehtiminen, silmiin katsominen ja hyvän päivänjatkon toivottaminen ovat minimivaatimus, joka pätee jokaiseen palveluammattiin. Huono kello kuuluu kauas ja menetettyä mainetta on hankala saada takaisin. Kaikkein ikävintä on, jos palkkalistoilla oleva työntekijä saa käytöksellään pilattua yrittäjän maineen. Kannattaa siis ottaa asiakaspalaute tosissaan ja miettiä oman palvelunsa laatua kriittisesti.
Asiakas ei ole aina oikeassa, mutta ratkaisevinta onkin se, miten omat sanansa asettelee tilanteessa, jossa ei voi olla mieliksi. Malliesimerkki asiakkaan aamun pilaamisesta sattui kohdalleni tänä aamuna ja sai todellakin ärsytyspisteeni nousemaan. Asioin Limingan Halpa-Hallissa usein ja kannan sinne kohtalaisen paljon roposiani verrattuna muihin vastaaviin liikkeisiin. Olen ennenkin kiinnittänyt huomiota siihen ettei hymyileminen kuulu tavaramerkkiin, mutta olen ajatellut sen johtuvan pitkälti ruuhkaisista asiointiajoistani ja sivuuttanut tämän puutteen. Tänään suuntasin askeleeni kyseiseen liikkeeseen eläkeläisten kanssa samoihin aikoihin eikä asiakkaita ollut liikkeessä vielä nimeksikään. Tympääntyneen oloinen kassatyttö istui jakkarallaan ja rahasti ostokseni. Maksoin ja huomasin vasta sen jälkeen, että tarvitsisin viisikymppisestäni pienempää rahaa. Toiseen liikkeeseen oli vielä lähdettävä sillä kassajakkaralla istunut neiti totesi minulle ettei hän viitsi alkaa rahaa vaihtelemaan.
Onpa hyvä, että se oli vain viitsimisestä kiinni, kun koko kaupassa ei samalla hetkellä näkynyt muita asiakkaita. Kiitos hänen viitsimisensä taidan kannattaa naapurikuntien marketteja jatkossa, sillä minä kyllä viitsin ajella pikkuisen kauemmaskin. Palkokasvi juuttui hengitysteihin ehkä turhankin pienestä, mutta annan pienen vinkin, jonka avulla jonkun toisen aamu voi jatkua iloisemmissa merkeissä:
"Pahoittelen, mutta emme voi vaihtaa rahaa täällä". Kuulostaa hirmuisen paljon paremmalta asiakaspalvelulta kuin viitsimättömyys!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Ennen julkaisua viesti tarkistetaan mahdollisten roskapostien varalta =)