torstai 10. joulukuuta 2015

Prahan muisteloita - hyvät kengät matkatavara nro 1

Prahan keskustan karttaa tutkaillessa oli vaikea hahmottaa kuinka kaukana nähtävyydet tulisivat olemaan toisistaan. Matkat kilometreinä tai kävelyaikoina eivät riittäneet selventämään allekirjoittaneelle todellisia välimatkoja. Vaikka julkista liikennettä kehuttiin joka matkaoppaassa, toimisiko se kuitenkaan niin hyvin meidän majapaikastamme käsin. Taksikuskeja kohtaan ennakkoluulot olivat taattuja em. lähteistä käsin, sillä joka paikassa varoitettiin heidän huijaavaan turisteilta rahat pois. Hyvien matalapohjaisten kenkien mukaan pakkaaminen oli melkoisen tärkeää. 



Saavuimme Residence Vocelovaan torstaina illalla. Tietojen tasaamisen, lähikauppareissun ja huonekalujen siirtelyn jälkeen jokainen alkoi olla valmista kauraa sängyn pohjalle. Todellinen kosketus tuohon kauniiseen kaupunkiin otettiin siis vasta seuraavana päivänä. Tyylikkäästi kartta/opaskirja auki leväytettynä talsimme pitkin Nove meston  eli uuden kaupungin katuja Vltava-jokea etsien. Jokirannassa ihailimme maisemia ja muun muassa Tanssivaa taloa. Rantaa pitkin käppäilimme Kaarlensillalle saakka ja lopulta sitä pitkin Mala Stranaan ennen kuin tajusimme hankkia matkakortit paikallisliikenteeseen. 


Valitettavasti joka koju myi eioota 3 päivän lippujen suhteen tuolla suunnalla, joten hankimme aluksi 1 vrk:n lipun. Se maksoi muistaakseni 150 tsekin korunaa. Ratikka nro 22 taisi olla lempparireittimme, sillä se vei suoraa majapaikalle saakka. Raitiovaunumatkustaminen oli suhteellisen nopeaa, mutta siinä ei päässyt ihailemaan juurikaan maisemia. Vaikkei ollut mikään matkailun sesonkiaika, ratikat olivat ääriään myöten täynnä myöhäistä iltaa lukuunottamatta. Toisaalta kun reitin oli kerran kävellyt ja kuvannut, pystyi huoletta hyppämään rattaille tai raiteille. 


Raitiovaunuakin mukavampaa oli metrolla matkustaminen. I.P.Pavlovan aseman kautta pääsi Prahan keskustan alueella vaivattomasti minne vain. Kaupungin alla kulkee kolme erillistä metrolinjaa, jotka on merkitty värein: punainen, keltainen ja vihreä. Jokaisella linjalla on kaksi pysäkkiä, jossa linjat kohtaavat toisensa - pääset vaikkapa Museumilla punaiselta vihreälle linjalle. Tunneliin laskeutuessa tarvitsee vain tietää kumpaan suuntaan on menossa ja millä pysäkillä aikoo jäädä pois. Pysäkit on merkitty metroissa kartalle ja ne kuulutetaan ennen kuin metro saapuu asemalle. Kaikenkaikkiaan melkoisen samanlainen systeemi kuin Helsingissäkin. Metrotunnelit yllättivät totaalisesti siisteydellään ja niiden ulkoasu oli moninpaikoin jopa kaunis. Lieveilmiöitä ei näkynyt juurikaan edes ilta-aikaan. Ihmiset siirtyivät sujuvasti paikasta toiseen. Voin suositella ehdottomasti!



Metrotunneleita ei ole merkitty aivan yhtä räikeästi kuin kotimaamme pääkaupungissa, joten kaiken katselun ohessa myös niitä täytyi vähän bongailla. Prahan metropysäkkien merkki on tällainen: 
Matka lentoasemalle kannattaa tehdä myös julkisilla, sillä taksimatkasta joutuu maksamaan turhaa ylihintaa. 3 päivän matkakorttiin kuuluu oikeus kuljettaa matkalaukkua mukanaan ilman lisämaksua. Muutoin laukuille täytyy ostaa halvin kertalippu/lasten lippu. Matka lentoasemalle taittui vihreän linjan metroasema Nádrazi Veleslavinin kautta. Sen ulkopuolelta lähti bussikuljetus lentoaseman terminaaleille eli sillä pääsi niin sanotusti oven eteen saakka. Tuosta matkalaukun omasta lipusta kannattaa huolehtia, sillä tarkastajat kyttäävät kuulemma juuri pahaa aavistamattomia turisteja eikä tietämättömyys suinkaan suojaa tässä tapauksessa.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! Ennen julkaisua viesti tarkistetaan mahdollisten roskapostien varalta =)